torsdag den 23. juni 2011

Denim shorts med pressefolder - tutorial

Flere har efterlyst en tutorial på pressefolder af den slags, der syes (hedder de monstro noget andet i fagsprog?)

Jeg har lige syet denim shorts til Wilma, og min tutorial ta'r udgangspunkt i disse:



Her er de 2 forstykker til hendes shorts. Det lidt sjove udseende skyldes at de er med stiklommer.


Jeg folder de 2 stykker på midten - sådan ca. Husk at det skal være vrang mod vrang, da stikningen skal ligge på retsiden.


Dernæst syes stikningen langs folden. Jeg syer ca. 2-3 mm fra kanten. Resultatet bli'r pænest, hvis du syer lige i trådretningen. (Hvilket gør fløjl så nemt at arbejde med - her følger du bare en rille ned :-)



...og tadaaa - fold ud og nyd, at du på ca. 2 minutter har lavet en pressefold. Nemt, ik'?


Sådan ser det færdige resultat ud. Jeg har ikke lige fået presset folden på plads - et strygejern gør underværker. Nu krydser jeg fingre for at Wilma-barnet kan passe dem :-)

11 kommentarer:

  1. Ih hvor fint og nemt egentlig:-)
    Takker herfra, det må prøves:-)

    SvarSlet
  2. Lidt fagnørd er man vel altid, og jeg vil bestemt mene, at du har lavet de smukkeste bieser på datterens shorts. Og et lille tip er, at bieser bliver bedst, når de ligger lige på trådretningen :-)

    SvarSlet
  3. Ja, Hanne - de bli'r bestemt pænest, når de ligger lige. Det burde jeg måske lige tilføje. Bieser, ja da. Når jeg tænker Bieser, tænker jeg bare umiddelbart flere af slagsen efter hinanden, men selvfølgelig findes der også single -Bieser:-)

    SvarSlet
  4. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  5. Hvor er de bare FEDE!!!! Du er VERDENSMESTER i lækre detaljer!!

    SvarSlet
  6. Årh Trine, endnu en fed kreation fra din hånd. Tillader mig lige et lille ekstratip: Der findes med de fleste symaskiner en trykfod, der hedder noget med overlock-trykfod, eller sådan noget. Den har en 'pind' i midten. Hvis man stiller nålen til den ene side, og lader 'pinden' følge folden, så bliver sømrummet helt ens hele vejen ned. Den er i øvrigt også rigtig god til at nedlægge sømme med, det bliver så fiiint:)

    Kram, Kat

    SvarSlet
  7. Nøj, hvor er de fine! Tænker lige at min lille knægt godt kunne bruge sådan et par...jeg er dog især vild med lommerne - kunne du lave en DIY til dem også??

    SvarSlet
  8. Hold op hvor er de seje!

    SvarSlet
  9. Super tutorial =)
    (Har forresten en Give away igang inne hos meg, hvis du har tid og lyst til å titte innom =)
    Mvh Siv

    SvarSlet
  10. Så fine! Tusen takk for at du viser hvordan du gjør det! Fantastiske knapper :-D

    Riktig god helg!

    SvarSlet
  11. Strikkestine, jeg skal nok lige overveje en lomme DIY - men, jeg lover dig, at det er lige så nemt som at lave disse folder!

    SvarSlet